Introductievideo

Op 15 tot en met 17 mei zou ik meegedaan hebben met de Haarlemse Vijfhoekkunstroute, maar deze is vanwege de coronacrisis afgelast. In plaats daarvan zullen zij, als alternatief, in de maand mei, deze video op hun social media tonen. Leuk initiatief.

Gamblin en Blue Ridge

Voor mijn olieverf schilderijen maak ik gebruik van Gamblin Oil Colors. De kleuren op mijn palet:

Burnt Umber, Raw Umber, Yellow Ochre, Burnt Sienna, Quinacridone Magenta, Ultramarine Bleu, Cobalt Teal, Phthalo Green en Titanium White. 

Daarnaast gebruik ik ook nog Cremnitz White van het merk Blue Ridge.

Doek bedekken…

Isola Caprera, Sardinië I, olieverf op doek, 50 x 60 cm. Grappig hoe het werkt: van de voorgrond op de referentie-foto kan ik bijna geen soep koken. Dat komt doordat ik me teveel op de details probeer te focussen. Maar in dit stadium van het schilderij (ik ben er nog wel een tijdje mee bezig…), reduceer ik de details tot globale vormen en kleuren; de essentie. ‘Makkelijker’ dan ik dacht 😅.

Voor deze eerste laag, ben ik voornamelijk bezig met het invullen van de kleurvlakken. Hierbij heb ik twee verschillende mediums van Gamblin gebruikt: Solvent-Free Gel en Galkyd Gel. Ik ben er achter gekomen dat mijn voorkeur uitgaat naar Galkyd in plaats van Solvent-Free, omdat deze laatste erg snel droogt en erg ‘plakkerig’ wordt. Hierdoor wordt het aanbrengen van de verf voor mij lastiger. Met Galkyd is dat veel minder het geval. 

Eerste opzet Isola Caprera, Sardinië I

Ik heb deze foto in mei 2019 genomen op Isola Caprera, bij Sardinië, en dient als uitgangspunt voor dit nieuwe schilderij.

In Photoshop heb ik een aantal foto’s van dit landschap samengevoegd en bewerkt zodat een goede compositie ontstaat. 

Wat mij met name aanspreekt in dit beeld zijn de kleuren: voornamelijk aarde-tinten, met her en der wat fellere kleuren zoals geel en rood. Het wit van de bloemen in de struiken langs het pad springen ook erg in het oog. 

Nadat ik in Photoshop het beeld had bewerkt heb ik deze geprint en voorzien van een raster. Hetzelfde raster heb ik overgenomen op het doek zodat het voor mij wat eenvoudiger wordt de verschillende elementen op de juiste plek te positioneren. 

Het doek van 50 x 60 cm heb ik voorzien van een ondergrond van gebrande omber, verdund met een mix van Gamsol en lijnolie. Nadat dit enigszins was gedroogd, heb ik het raster erop getekend. Daarna de belangrijkste beeldelementen erin gezet, ook weer met gebrande omber. 

Nu de belangrijkste beeldelementen hun plek hebben gevonden, kan ik beginnen met het invullen van de kleurvlakken. Beginnend met de luchtpartij. 

Wat ik belangrijk vind in de schilderij, zijn onder andere de twee bomen op de horizon-lijn. Hun boomstammen en individuele takken zijn goed zichtbaar. Dit krijgt in het schilderij zeker de aandacht. 

Slide Slide Slide Slide Slide Slide Slide Slide

Champagne-Ardennen III aan de wand

  

Vaak, of eigenlijk meestal, staat het formaat van een schilderij vermeld bij de foto van het werk. Dat is in principe voldoende informatie om een idee te krijgen hoe het schilderij past binnen een interieur, maar toch, vind ik, is dat lastig. Vandaar dat ik deze foto heb gemaakt van Champagne-Ardennen III, bij mij aan de woonkamermuur. Je krijgt, naar mijn mening, zo een beter beeld van hoe het schilderij zich verhoudt ten opzichte van de omgeving. 

Champagne-Ardennen III is af!

 

In september 2019 was ik met dit doek begonnen. Dat wil zeggen, nadat ik er een nieuwe laag gesso overheen had gesmeerd. Oorspronkelijk had ik een ‘gebouwen landschap’ geschilderd, in acryl, met als titel: Meeuwenlaan, Amsterdam-Noord (2016). 

Maar nu dus een ‘landschap landschap’. Naar een foto die ik tijdens de zomer van 2019 in de Champagne-Ardennen streek in noord Frankrijk had gemaakt. In Photoshop heb ik de foto teruggebracht naar het formaat van het doek: 1 : 3 (50 x 150 cm). Vervolgens alles zodanig gepositioneerd, dat in de compositie rekening gehouden is met de guldensnede. 

Het kleurgebruik is sober gehouden: geen verzadigde kleuren, maar gedempte (ge-desatureerde) kleuren. Dit geeft rust, en oogt natuurlijker. 

English translation

A bigger brush…

De voorgrond onderhanden genomen met, voor mijn doen, een grote kwast: da vinci maestro nr.: 10. Dit is natuurlijk eigenlijk helemaal geen ‘grote’ kwast, maar toch… Op dit moment vind ik de voorgrond te warm; het trekt te veel aandacht. In het laatste stadium ga ik, door middel van glaceren, er nog meer een eenheid van maken; het geheel meer in balans brengen. 

Struiken op de voorgrond

Vandaag het struikgewas op de voorgrond verder uitgewerkt. Ook weer redelijk vet aangezet. Her en der zijn er nuance-verschillen qua kleur, maar volgens mij nog te weinig, want de struiken komen nog niet echt naar voren toe. Ze liggen enigszins plat tegen het middenveld aan. Ik denk dat de struiken op de voorgrond wat warmere en lichtere kleuren nodig hebben om meer naar voren te komen. Én, misschien moet het middenveld iets koeler gemaakt worden door middel van een glacis. 

Impasto techniek

Champagne-Ardennen III, olieverf op doek, 50 x 150 cm. 

In dit schilderij heb ik de kleuren ‘aards’ en gedempt gehouden. Combinaties van okers, blauw-grijzen en groenen geven het geheel een rustige atmosfeer. 

Voor het eerst de impasto-techniek toegepast, a la Vincent van Gogh: penseelstreken met een, voor mijn doen, dikke laag verf in een bepaalde richting. Er ontstaan kleine schaduwen als gevolg van de dikke verf en licht opval. Het doek wordt hierdoor levendiger. 

Champagne III

Donderdag 5 september een eerste opzet gemaakt voor Champagne landschap III. Hieronder zijn een aantal stadia weergegeven van dit schilderij.

Olieverf op doek, 50 x 150 cm

Go to Top